indrukwekkende stierengevecht - Reisverslag uit Torremolinos, Spanje van Rowanne - WaarBenJij.nu indrukwekkende stierengevecht - Reisverslag uit Torremolinos, Spanje van Rowanne - WaarBenJij.nu

indrukwekkende stierengevecht

Blijf op de hoogte en volg Rowanne

30 September 2012 | Spanje, Torremolinos

Ik heb er over nagedacht dit hier te plaatsen want ik weet dat veel mensen er op tegen zijn, stierengevecht. Nu ik dit typ ben ik best onder de indruk. Voor mensen die niks hiervan willen weten lees dit niet.

Overal waar ik ben geweest tot nu toe is dit het gesprek de toros. Verbazend zijn ze als ik zeg dat ik er nog nooit geweest was en ook geen idee had wat het precies inhield. Enige uitleg had ik al gehad hoe het er aan toe ging. Aan de ene kant wilde ik het absoluut niet zien vanwege de stieren, maar toch trok het me aan. Ik weet niet waarom maar het hoort bij spanje, andalucia. Nu ik hier voor langere tijd ben en graag alles wil mee krijgen hoort dit er min of meer ook bij.

Deze avond was er een stierengevecht in Torremolinos. Via via geregelt dat ik mee kon met de bus. Behoorlijk duur zijn de kaartjes waaruit je kan kiezen tussen zon en schaduw plek. Ik zat beetje middenklassen en dat koste 60 euro. Kaartjes voor in de ring ( welke gek dit wilt is me een vraagteken) kosten rond de 140 euro. En dit is een kleine arena. Wat inhoud dat als je naar grootte arena gaat de prijzen stijgen tot ongeveer 290 euro.

Je zit dus in de arena en toen kwam iedereen zich eerst voorstellen aan de president van torremolinos plaza de toros. ( zo hebben ze het mij uitgelegt). Zie het een beetje als een soort bandoptocht inclusief de pakjes maar dan met glitters en ballerina schoenen aan de heren hun voeten.

De eerste stier kwam binnen, erg groot, wel erg lomp. Viel allemaal nog reuze mee er is 1 torero (stierenvechter) enw at ''hulpjes'' in de arena. De hulpjes beginnen met een roze doek de stier op te jutten en springen snel achter borden als hij komt. Dan komt de torero en gaat hij beetje zwaaien met zn doek(cape).
Dan komt er een signaal en komen er 2 mannen te paard binnen.

Laat ik nu even heel duidelijk zijn, mij is vertelt dat er vroeger paarden werden gebruikt tegenwoordig niet meer, misschien heel naief van mij maar ik wilde absoluut dit niet zien!

De paarden omringt door een matras, waarvan ik hoopte dat het behoorlijk bechermend was, met een rijder erop met een speer. De hulpjes van de torero leiden de stier naar de mannen te paard. De stier valt , logisch, het paard aan. Nu is het 5x goed gegaan van de 6x maar het kan dus zo zijn dat de stier zo sterk is dat hij t paard onderuit krijgt en volop zn buik ingaat. Nu zou je zeggen waarom rent een paard niet weg het is een vluchtdier. Simpel het paard ziet het niet hij is geblindoekt. De rijder moet met de speer de stier in zn hals prikken in de hoop een bloedvat te raken zodat je de spier verzwakt. Nou dit is afschuwelijk om te zien.
Het paard lag op zn zij en die stier bleef maar op hem in beuken. Het paard gaf geen kik meer, shock ?!?! zodra de hulpjes de stier afgeleid hadden vloog die gewoon weer opnieuw op het paard tot 3x toe. ik heb dit niet aan kunnen zien en heb me omgedraaid.
( uiteindelijk hebben ze het paard met 5 mannen omhoog gekregen en de arena uitgekregen, bloedend)

Dan gaat er een nieuwe fase in dan worden er een soort speren die versiert zijn met linten, banderilla, in zn hals geprikt dit wordt weer door de hulpjes gedaan. Dit is zo zielig want het doet de stier zeer en wordt alleen maar bozer. Soms hoop je gewoon dat die stier die mensen neer spiest.

Wat indruk maakt is dat die stier gewond is. Het bloed loopt langs hem heen. Valt af en toe op de grond van de pijn. Maar heeft puf om op te staan en door te gaan. Heeft geen controle meer over zn lichaam, urine laat hij lopen, ogen draaien weg, reageert op de stemgeluiden en wilt zichzelf alleen maar verdedigen.

Daarna gaat de torero in actie komen. Hij gaat nu met een rode doek aan een stok de stier jennen. Door de stier langs hem te laten lopen/rennen en met een kleine beweging de stier nog een keer langs hem heen te gaan. Laat hij moet zien. Je snapt niet dat die stier niet vaker even 10 cm opzij gaat en die torero spiest.
1x ging dit dus fout. Iets te dichtbij (gerechtigheid) en de stier kwam volop die kerel terecht! Dan springen de hulpjes de arena in, die staan constant aan de zijkant, om de stier af te leiden en dat de torero weg kan komen. Nja wat trots eraan, gescheurt pakje, wat schrammen erbij maar weer verder.

Dan is de eindfase en krijgt de torero een zwaard die hij tussen de nek en rug in moet steken richting t hart. Nu werd mij vertelt ( de mensen naast mij legde me alles uit) dat dit in 1x in het hart zou moeten de stier gelijk dood is. Jullie snappen het dit gebeurt GEEN 1 KEER ! Je hebt 3 stierenvechters en de eerste was snel en zorgde dat de stier snel dood was die andere njaa die niet. Het duurde en duurde maar. De stier wilde maar niet door zn benen zakken. ZO sterk was hij, zo op karakter, maar oh als die nu in 1x dood was scheelde het zoveel voor dat beestje. Gevolg 1x zwaard er weer uit en opnieuw erin na 10 min eindelijk lag die. Dan wordt er door iemand nog een keer met een klein mesje in zn hals gesneden zodat het bloed er uit komt. Dit is erg indrukwekkend. En er waren onwijs veel kinderen. Welke mensen laten hun kinderen hier getuige van zijn. Die stier word nu dus echt vermoord. De torero wordt nu een matador, zodra hij de stier heeft vermoord.

Indien ze het goed doen gaat het publiek met witte doekjes zwaaien. Dan vragen ze de president of de torero een oor mag hebben. En dan laten ze blijken dat ze het waarderen. Ik heb niet geklapt niet ole geroepen ik zat in shock te kijken met mn mond open. En ja hoor oor wordt er af gesneden en vervolgens wordt de stier door 2 ezels de arena uitgetrokken.

De torero kijkt voordat hij begint aan het ''gevecht''iemand aan en geeft aan het einde zn hoedje aan degene. Alsof hij voor diegene heeft gevochten. De raarste bekken trekken ze naar de stieren en ohh wat vond ik dit een hel om te zien. Vervolgens wordt de winnaar, degenen in dit geval met 2 stierenoren, op schouders van zn hulpjes de arena uitgedragen. En die stierenoren ja die worden ook gegeven aan degene aan wie het gevecht is opgedragen.

Sommige dingen doe je eens in je leven en nooit meer. Dit is er 1 van.

Ik zie nog steeds het beeld voor me van een paard dat wordt gespiest door een stier. Beide onschuldige dieren.
Een onschuldige stier wordt vermoord maar eerst gemartelt. En mensen die juigen. En ja ik ben 1 van die mensen die geld heeft gegeven om dit te aanschouwen, afschuwelijk. Vandaag 6 onschuldige stieren zien sterven. Ik ben nu volledig tegen stierengevechten voor de volle 100%

  • 01 Oktober 2012 - 19:06

    Mama:

    Tja, sommige dingen moet je eerst zien voordat je het wilt geloven.

    Veel plezier op jullie rondreis en nu...........weer verder genieten!

    liefs mama

  • 01 Oktober 2012 - 19:43

    Oma:

    wat een belevenissen allemaal,ben wel blij dat er niks met je gebeurd is met die overstromingen,
    zag er wel heftig uit op tv.mijn vakantie in Budapest was ook geweldig,en hebben super mooi weer gehad
    Wens je verder een fijne vakantie samen met je vriendin.

  • 01 Oktober 2012 - 19:43

    Oma:

    wat een belevenissen allemaal,ben wel blij dat er niks met je gebeurd is met die overstromingen,
    zag er wel heftig uit op tv.mijn vakantie in Budapest was ook geweldig,en hebben super mooi weer gehad
    Wens je verder een fijne vakantie samen met je vriendin.

  • 24 Oktober 2012 - 12:42

    Diane:

    Na het lezen van dit bericht, ben ik nog meer geschokt van de stieregevechten, Het gemakkelijkste is machtsmisbruik !!!!!!!!!!!!!!!!!
    Wat mij betreft, zijn de stierevechters geen helden, maar zwakkelingen, die ,als het vuile werk gedaan wordt door anderen en de stier volledig verzwakt is, dan toeslaat met een grote geste, alsof hij iets speciaal gedaan heeft !!!!!!!!
    Wat mij betreft, is deze man (als men hem zo mag noemen) een echte zwakkeling, die in zijn jeugd werd verstoken en wil bewijzen dat hij iets kan ?
    Als men al dat leed van deze onschuldige dieren leest, (vergeet de paarden niet aub) vind ik sommige mensen het leven niet waard!
    Met al hun ornaat om te impressioneren , zijn het voor mij beulen !!!!!!!!! nietsnutten !!!

    Ik zou nooit geld uitgeven om dat mee te maken , er is al miserie genoeg in de wereld ,dan een onschuldig dier te zien martelen en daarna afslachten !!!

    Dat deden ze eveneens met mensen tijdens de tweede wereld oorlog !

    Ik stel mij de vraag : moesten deze stierevechters opgepakt zijn en behandeld worden, beetje bij beetje een grote naald in hen steken, tot ze niet meer kunnen en uitbloeden, terwijl iedereen in hun handen klapt !!!, wat dan hun gevoel van onnozele waarde zou zijn ??????

  • 13 Juli 2015 - 19:21

    Luuk Van Bree:

    Ik ben ook naar een stieren gevecht geweest, traditioneel en geweldig, ja ze gaan dood maar dat gaan ze in een slachthuis ook, ik vond het geweldig om te zien en als ik weer in Spanje ben en er is een gevecht ga ik er weer heen, en ja duur wat is duur de Efteling kost ook 35 euro.
    En je kan niet oordelen als je niet zelf geweest ben, Mijn vrouw ging mee, die vertelde als het nik is loop ik er uit hoor, maar ze zat tot het eind en schoof helemaal naar voren. die vond het spanend
    groetjes Luuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rowanne

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1698
Totaal aantal bezoekers 18638

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2012 - 25 Oktober 2012

Andalucia

19 Maart 2007 - 29 Maart 2007

Mijn eerste reis alleen

Landen bezocht: